loader
menu
circdetarragona_AD
circdetarragona_AD
circdetarragona_AD

Tarragona perd la memòria històrica

El Circ Cultura > Patrimoni dijous, 12 de gener de 2017

Recuperar la memòria històrica a mitges i amb errades grosses que fan mal a la vista. Això és el que ha fet el Museu d'Història de Tarragona amb la senyalització dels dos darrers espais de la ciutat que van ser escenari de la refressió franquista i que ara es dignifiquen: l'Antiga Audiència i el Pretori.

Fotos: circdetarragona.com

Fotos: circdetarragona.com

Fotos: circdetarragona.com

Foto: circdetarragona.com

A l'Antiga Audiència, l'únic lloc que testimonia l'inici de la Guerra Civil a Tarragona, al vidre que protegeix una pintada revolucionària de l'any 36 hi ha enganxat un vinil explicatiu des de fa quinze dies en el qual s'afirma que l'intent de cop d'estat de Franco va ser el 19 de juliol de 1936, quan realment va ser el 18. Com s'observa en una de les imatges, el 19 ha estat guixat per algun visitant que es deuria indignar amb un error tant clamorós. El cartell porta el segell del Museu d'Història de Tarragona (MHT).

"És un error brutal"

"És un error brutal, és molt greu perquè és una data històrica [...] al·lucinem, estem molt decebuts", han explicat al Circ fonts del Fòrum de Tarragona per la Memòria Històrica, que lamenten la falta de rigorositat per part del Museu d'Història a l'hora de tractar un assumpte tant sensible com la memòria històrica: "Creiem que va ser algú que va anar a mirar el grafitti i després ho va interpretar...".

Confondre el dia en que va començar la Guerra Civil espanyola no ha estat l'únic error del Museu d'Història de Tarragona dins de les activitats de recuperació de la memòria històrica, ja que el número de persones que van estar empresonades al Pretori no serien les 6.500 que indica el cartell situat a la plaça del Rei, sinó més de 10.000, segons afirmen des del Fòrum. Els 6.500 presoners els tenen documentats des del Fòrum, però han recordat que moltes més persones van patir la repressió del dictador a TGN.

Una errada quantitativa "que no s'ajusta a la realitat"

En concret, asseguren que van ser 10.238; una xifra treballada i degudament documentada per l'Arxiu Nacional de Catalunya, gràcies al treball minuciós de diversos funcionaris durant més de vuit anys, en què van estar revisant, un per un, tots els expedients dels tribunals de guerra, segons han explicat des del Fòrum: "És una errada quantitativa i no s'ajusta a la realitat".

El llenguatge utilitzat per redactar els cartells que serveixen per recuperar la memòria històrica també generen controvèrsia. El 18 de juliol es va produir un intent de cop d'estat, tot i que el Museu d'Història de TGN ha optat pel terme "sollevament"; el que en castellà s'entèn com "sublevación".

Malgrat les errades, des del Fòrum han preferit centrar-se en els actes que ara se celebren per commemorar el 80è aniversari de la Guerra Civil i han evitat la polèmica amb el Museu d'Història.

L'Ajuntament: "Ens hem equivocat"

En nom de l'Ajuntament de TGN, la regidora de Patrimoni, Begoña Floría, ha admès que "ens hem equivocat", tot i que únicament en la data d'inici de la Guerra Civil. Pel que fa a la xifra de persones empresonades al Pretori, Floría ha defensat la tasca feta pels tècnics del Museu d'Història, que l'han situat en 6.500 persones (tal com reflecteix el cartell): "La part històrica està validada per tècnics municipals [...] i no tinc perquè desconfiar-hi".

L'Ajuntament de TGN va retirar el cartell de l'Antiga Audiència l'endemà que El Circ va publicar la notícia.


circdetarragona_ADcircdetarragona_ADcircdetarragona_AD

Comentaris

circdetarragona
Anterior
Següent
Per tal de poder millorar els nostres serveis utilitzem cookies de tercers. Si continua navegant considerarem que accepta la seva utilització. Més informació aquí. Tancar